Sunday, June 28, 2015

Where do you see yourself in 5 years?

Where do you see yourself in 5 years?

Soalan yang kerap ditanya masa interview. Kalau boleh aku nak je jawab, 

"after 5 years I like to have my own company making more profit than yours."

OR

"five years from now, I wish I have a new house. I have a business. And I hope I have a stable partner and a cute daughter.

hahaha disaster, disaster. Cari pasal namanya tu. Kahkah! Aku memang lah tak berani nak jawab macam tu. So, jawapan aku simple je, "I see myself in a managerial position and be an asset to your company (jawapan ni aku hafal dari rumah so malas nak panjang panjang supaya senang ingat, hihi).
Ok sekarang ni aku tak nak discuss or bagi tips untuk interview. Tu pandai pandai lah cari sendiri sebab aku pun bukan banyak sangat pengalaman interview. 1st interview dah dapat kerja. haha Alhamdulillah rezeki. 

Yang menjadi isu bagi aku pasal soalan ni adalah....
Aku diterima kerja kat company cina. A big company. Masa interview kan aku jawab "I see myself in a managerial position..." tiba tiba masa tengah buat kerja aku terfikir, "mana mungkin aku akan berada di managerial position sedangkan position yang sekarang ni pun tak banyak benda aku boleh buat dek kerana banyak dokumen yang digunakan dalam bahasa cina."

So, hanya memikirkan benda tu pun dah buat aku rasa nak give up. Dah lah aku memang bosan kerja kat sini sebab kat level aku ni semua cina and dalam kategori "aunty-aunty". Maigaddd boring kot. Aku tak reti nak bergaul dengan mereka mereka ni, kalau yg muda tu boleh lah sikit sikit. Bilamana dorang ketawa ketawa aku hanya mampu duduk diam sebab tak faham apa apa. Baru kerja sini 2 bulan tapi tahap kebosanan dia dah melebihi had beb!

Reason nak give up and find another job:-


  • Boring takde kawan borak2 pasal something about melayu, etc raya,puasa.
  • Mostly tak faham apa dorang borak or discuss something.
  • Sabtu kena kerja full sampai pukul 5. Cuti ahad je. (paling tak best)
  • Gaji basic macam budak lepasan spm.
  • Little benefit.
  • Selalu tak ambik cuti public.
  • Probability nak naik pangkat tu 0.2%.
  • What else?
Banyak betul alasan kan? Hmm.. Come on help me, I need some advice and motivation. T.T
p/s: rasa nak sambung study. Should I take degree in accounting or acca?


No comments: